четвъртък, февруари 12, 2009

В търсене на лесните пари

Възможно ли е да се направи печалба при минимален риск чрез сделки с опции? Инвестиралите в схеми на Берни Мадоф вярваха че е възможно. Както и много други дребни инвеститори.


През един ноемврийски уикенд 326 човека се наблъскаха в стаи в Хайат резиденцията в Джърси, за да слушат 16 часов семинар на тема „как да търгуваме акции, опции и фючъри”. Спонсорът, OptionsXpress, провежда подобни образователни семинари из цялата страна почти всяка седмица. Повечето от които са безплатни.
Чикагската борса за опции и деривати изпращаха инструктори на 250 семинара, които четат лекции за ефективността и възможностите на опциите. Малки фирми като OptionsHouse, също масово заливаха гражданите с информация за големите възможности, които предлагат опциите.
За OptionsXpress, семинарите са единствено част от разходите, които трябва да направи, за да привлече населението да инвестира чрез електронни опции. Колкото повече време останат на пазара, толкова по-добре. Било е наистина добър бизнес. За брокерите, все пак.
„Ние бяхме като мисионери”, казва изпълнителният директор Дейвид Фишър.
А кои бяха вярващите? Всички, които заклеймяваха опциите, като гаранция за забогатяване, нещо което не може да бъде постигнато със старите акции и ценни книжа.
Има много такива вярващи. Журналист от Wall Street Journal скоро написа статия, защитавайки стратегията „защитена покупка”, при която купуваш акции и след това продаваш call опция срещу покупката, при което си прибираш премията. Най-вероятно Бернард Мадоф е използвал същата стратегия за да убеди инвеститорите си, че може да достигне стабилна, почти безрискова доходност, от пакети опции с фамозни имена като „split-strike conversion”. Идеята е била проста: купуваш акции, продаваш дълги опции върху тях (заплащайки над определено ниво) и същевременно купуваш put опция (която те предпазва от срив в цената на акцията под определено ниво).
Винаги е имало дребни инвеститори, които вярват в печелившата търговия с опции. „Това не са нашите клиенти”, казва Фишър за търсещите лесни пари. „Голяма част от нашите клиенти използват опциите за да хеджират риска си”.
Каквато и да е целта им, дела на дребните инвеститори използващи опции се е увеличил от 1% преди две десетилетия до 13% през 2006 година, обяви Forrester Research.
Опциите не са нито скам (програми, които не изплащат изработените от вас суми) нито безплатен обяд. Ако се използват правилно, те се превръщат в застрахователни полици, които трансферират риска.
На пример ако Apple се търгува на 90$, и купиш put опция с цена на упражняване 80$, по този начин покриваш част от риска си: Ако акцията се срине, ти имаш правото да продадеш акциите си на цената на упражняване. По този начин продавача на опцията остава в безизходица със сринатите акции.
Би било добре ако имаше „интелигентна” стратегия с опции, която постига доходност като портфолио от акции, но на много по-нисък риск или постига много висока доходност при същото ниво на риск. Звучи добре, но малко вероятно. По същата логика, инвеститорите от другата страна на сделките ще направят „лоши” сделки и ще претърпят загуби. Или ще поемат голям риск за доходността си или ще получат ниска доходност за поетия риск. Защо ще продължават да го правят?
Покритата call опция изглежда доходоносна. Купуваш акция на Apple на цена 90$, продаваш call опция на 100$ и си прибираш премията. При всички случаи покритата покупка ще донесе по-висока доходност от чистата покупка при choppy пазар или срив на пазара. Но в случай на повишение на цената Г-н „покрил акцията си” в голяма част от времето ще се справя по-добре от пазара, с изключение на кратките прекъсвания които ще го връщат назад. Има ли сигурна формула, с която да победиш пазара? Не.
Единственият постоянен печеливш от продажбата и покупката на опции е брокера. Средната комисионна на OptionsXpress е 15$ на сделка за всяка от участващите страни. През 2000 година, Чикагската фирма има 4.9$ млрд. в активи и 320 000 клиенти, 80% от които търгуват опции. Всеки месец се регистрират 5000 нови клиенти. Средният разход за нов клиент е 350$, като средностатистически всеки търгува 30 до 35 пъти в годината и генерира 600$ преди данъци за компанията. Това позволи на OptionsXpress, която се листна на борсата през 2005 година, да отчете нетна печалба от 24$ млн. и приходи за 67$ млн. Маржин преди данъци: 60%Вярно е че пазарната волатилност прави премиите на опциите примамливи, но в същия момент същата тази волатилност прави покритите покупки по-рискови. Ако желаете да спечелите, разгледайте, конвертируемите, силно рисковите и други облигации, които в момента се търгуват на най-високите си нива. Ако пък искате да намалите риска си, просто продайте акциите си и си купете държавни ценни книжа.

Няма коментари:

Публикуване на коментар